Klasslistor- offentlighandling?

Hej - min son har inte blivit antagen till den skola vi valt och jag har därför begärt ut klasslistor från skolan avseende förskoleklasserna som skall starta hösten 2013. Detta för att granska att närhetsprincipen verkligen har annamats och att alla de barn som har erbjudits plats bor närmare än vad vi gör. Jag får dock inget gehör från skolan och jag uppfattar att de inte vill lämna ut denna information som jag har tolkat som offentlig. Jag undrar därför om de har rätt att neka mig klasslistorna? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
En handling är offentlig om den förvaras hos en myndighet, har inkommit dit eller upprättats där. Liksom du är inne på är klasslistor som regel en offentlig handling och du har således rätt att få ta del av klasslistorna från skolan eftersom offentlighetsprincipen gäller.Offentlighetsprincipen finns lagstadgad i en av Sveriges grundlagar Tryckfrihetsförordningen (TF).

För att få ta del av handlingen skall man inte behöva identifiera sig eller berätta i vilket syfte man vill ta del av handlingen. En handling ska lämnas ut genast eller så snabbt som möjligt. Myndigheten har dock möjlighet att ta extra tid på sig för utlämnandet för att sekretessgranska den aktuella handlingen. Om en myndighet beslutar att inte lämna ut en handling ska beslutet ha en hänvisning som beskriver hur det kan överklagas.

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare