Arvsrätt för särkullbarn

Hej Min mor gick bort 1995. Nu har min far gift om sig. Vad har vi tre barn rätt till när han dör? Nya frun har två barn. De har inte skrivit ngt äktenskapsförord.

Lawline svarar

Tack för din fråga. Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) är tillämplig. Då  din mor gick bort tillföll kvarlåtenskapen den efterlevande maken, det vill säga din far, med fri förfoganderätt 3:1 1 st. ÄB. Ni barn har rätt att som bröstarvingar ärva samtlig kvarlåtenskap från er far, och ärver lika mycket var, 2:1 ÄB. Detsamma gäller arvet från er mor, men arvet aktualiseras således först vid faderns bortgång. Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge riskeras dessutom att avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren enligt 6:1 ÄB. Sedvanliga gåvor vilkas värde inte står i missförhållande till givarens villkor begöver dock inte avräknas, 6:2 2 st.

När det gäller er far och den nuvarande frun kommer den efterlevande maken, vem av dem det nu blir, erhålla kvarlåtenskapen från den andre med fri förfoganderätt. Rent juridiskt är det således ingenting som hindrar att den efterlevande maken gör slut på samtliga tillgångar, och då finns det således inte någonting att ärva.

Emellertid har ni tre barn, precis som den nuvarande fruns barn om denne skulle gå bort först, som särkullbarn rätt att välja om ni vill få ut ert arv redan vid er fars bortgång, eller om ni i stället föredrar att ta del i arvet efter den nya frun, 3:1 och 3:9 ÄB. I det förra fallet ärver ni således dels från er far, dels från er mor.

Enligt 3:1 andra stycket har dock den efterlevande maken alltid rätt att behålla egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger gällande prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för år 2013 är 44 500 kr enligt SCB, se http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____33883.aspx.

Lars BålmanRådgivare