Bedrägeri, påföljd etc.

Vad kan man vänta sig för straff om man tagit lån i annans namn dvs använt dennes uppgifter, talat med dem för att bekräfta att man är personen och de sedan satt över 6000 på ens eget konto? (Snabblån) och man inte är dömd tidigare förutom strafföreläggande? De är också pollisanmälda.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det brott som du kan tänkas ha gjort dig skyldig till är bedrägeribrott vilket återfinns i 9:1 Brottsbalken (BrB). Brottsbalken finner du här; https://lagen.nu/1962:700.  Bedrägeri är ett gradindelat brott som omfattar grovt bedrägeri enligt 9:3 BrB, normalgraden av bedrägeri enligt 9:1 BrB samt bedrägligt beteende enligt 9:2 BrB.

Att det i 9:1 anges att påföljden för  bedrägeri är fängelse i högst två år innebär inte  per automatik att ditt straff blir fängelse. Det kan alltså istället bli böter eller någon annan påföljd. Generellt kan sägas att låg ålder och avsaknad av tidigare är straff kan tala till den tilltalades fördel.

Det är dock mycket svårt att spekulera I vad påföljden kan bli men ett bötesstraff är sannolikt.

Lycka till

Jacob Sandelin.

Lawline RådgivareRådgivare