Straffvärde för försök till bedrägeri

Hej. Jag undrar vad straffvärdet är för försök till grovt försök till bedrägeri av livförsäkring? Min f.d. sambo och jag tecknade ömsesidigt livförsäkring på varandra år 2006 och han bedyrade att denna upphört månadsskiftet mars/april 201, efter att vi gjort det officiellt att vi skulle separera, men han har därefter betalat månadsfaktura på livförsäkringen i mitt namn utan min vetskap fram till och med februari 2013. Framkom efter att eftersändningen upphört för hans del och han har dessutom uttalat ett "förtäckt hot" i ju med att han "önskar att jag kunde avlida så han kunde få ut massor med pengar på försäkringen". Jag har ej anmält detta, men inser att jag borde göra det. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Straffskalan för bedrägeri av normalgraden är fängelse i högst två år och för grovt bedrägeri lägst sex månader till högst sex år. Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott enligt 23 kap 2 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962%3A700). Det innebär att straffvärdet för bedrägeri av normalgraden är fängelse i högst två år och för grovt bedrägeri fängelse i sex månader till sex år.

Att bestämma straffvärdet för den specifika gärningen är svårt på förhand då det finns en rad försvårande och förmildrande omständigheter som kan spela in, men som regel sätts straffet för försök under straffskalan för ett fullbordat brott.

Hoppas det besvarar dina frågor.

Vänliga hälsningar,

Emily TöyräRådgivare