Få ut allmänna handlingar

Jag ställde tidigare en fråga, se här http://lawline.se/answers/16441 Tack för svaret! Nu undrar jag: Vem vänder jag mig till för att få dessa dokument? Och vilken information har jag rätt att få ut? Ex på info skulle kunna vara namn, personnummer, telefonnummer, föräldrarnas nummer.

Lawline svarar

Hej. Du ska kunna vända dig direkt till myndigheten (skolan, om den är kommunal) och få ut betygen så länge de inte belagts med sekretess, men som vi skrev i det tidigare svaret så ska risken för det vara liten. Du kan även vända dig till andra myndigheter som kan tänkas ha betygen registrerade (exempelvis skolverket)

När det gäller personuppgifter borde du kunna få ut det mesta, men viss reservation för känsliga uppgifter. Huvudregeln är som sagt att du ska ha rätt att få ut alla handlingar som finns på myndigheten (exempelvis skolan) med undantag för de uppgifter som skolan anser vara sekretessbelagt. Svårt att avgöra vad som kan bli sekretessbelagt eftersom det prövas från fall till fall

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare