Möjligheten att hålla make arvlös till förmån för bröstarvingar

Hej! Jag är nygift och har barn sen tidigare. Kan jag testamentera allt som jag äger till mina barn ( och inte till min make) eller har min man sitt "lag låt" i alla fall (ärver alltså mina barn bara hälften av min egendom?)

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du har s.k. särkullbarn, dvs. barn som inte är gemensamma med din nuvarande make. Makar har enligt 3 kap. 1 § första stycket ärvdabalken (ÄB) arvsrätt framför gemensamma barn men inte framför särkullbarn. Även om gemensamma barn finns i ett äktenskap är det inget som hindrar att ett testamente upprättas till förmån endast för barnen.

Någon för makar motsvarande bröstarvinges laglott, i den bemärkelsen rätt till en viss bestämd andel av kvarlåtenskapen, finns inte. I 3 kap. 1 § andra stycket ÄB föreskrivs dock att en efterlevande make alltid har rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen motsvarar fyra prisbasbelopp.

Du är således oförhindrad att testamentera din egendom till dina barn utan att din make rättsligt kan påverka detta. Påpekas bör dock att en bodelning ska ske innan arvskifte förrättas, vilket framgår av 23 kap. 1 § andra stycket ÄB.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare