"Brytdag" vid ansökan om äktenskapsskillnad

Hej Jag undrar vilken dag är: den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes? Är det den dag jag skrev under skilsmässa pappret och skickade till tingsrätten? vi har saker som köptes tillsammans hur kan jag bevisa den tills äktenskapsskillnad? Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Den s.k. ”brytdagen” är den dag ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in till tingsrätt. I en kommande bodelning är det egendomsförhållandena från detta datum som ska användas. (äktenskapsbalk (1987:230) 9:2)

När ett äktenskap upplöses ska det mellan makarna ske en bodelning enligt ÄktB 9:1. I en bodelning mellan dig och din make kommer enligt ÄktB 10:1 makars giftorättsgods ingå. Makarnas egendom är giftorättsgods i den utsträckning egendomen enligt ÄktB 7:1-2 inte ska undantas som enskild egendom.

Har du och din make tillsammans köpt egendomen:

1. Innan ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in till tingsrätt och 2. Det inte framgår exempelvis genom avtal att denna egendom ska vara enskild. Kommer denna egendom ingå som giftorättsgods i kommande bodelning och därefter likadelning mellan dig och din make.

Makarna anses under äktenskap innan äktenskapsskillnad teoretiskt äga all egendom gemensamt. Detta medför att just vem av makarna som förvärvat viss egendom får mindre betydelse.

Hur detta praktiskt kan styrkas om det ändå är av intresse att visa vem av makarna som har förvärvat vilken egendom är svårare att svara på. Som exempel skulle kvitton, bankutdrag eller andra handlingar som skapats med grund de aktuella förvärven som visar att båda parter bidragit till betalning kunna användas.

Länk till äktenskapsbalk (ÄktB): https://lagen.nu/1987:230

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare