FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/03/2013

Fel i köpet mm.

Hej! Jag sålde en framruta till en bil förra våren till en person och nu nästan 1 år senare kommer han och säger att det är fel ruta han har köpt och att jag har lurat han och han vill att jag ska ta tillbaka den. Inget kvitto är skrivet och vi kom inte överens om något vid köpet. Hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om köp mellan två privatpersoner och två näringsidkare finns i Köplagen (KöpL), se https://lagen.nu/1990:931 och regler om köp mellan en privatperson och en näringsidkare finns i Konsumentköplagen (KKL), se https://lagen.nu/1990:932. Regler om allmän avtalsrätt finns i Avtalslagen (AvtL), se https://lagen.nu/1915:218.

Det är tyvärr svårt för mig att bedöma ditt fall eftersom jag inte har fått så många omständigheter men jag ska försöka ge dig ett så bra svar som möjligt med de omständigheter jag har. Svaret blir helt olika beroende på om det rör sig om ett konsumentköp eller inte men eftersom jag inte vet hur det ligger till så kommer jag att utgå ifrån att det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner och att Köplagen är tillämplig.

Till att börja med så kan vi konstatera att om du har framkallat köpet genom att lura köparen som han säger och du insåg eller borde ha insett att köparen blev vilseledd så är köpet ogiltigt enligt AvtL 30§ och du kan i så fall även ha gjort dig skyldig till bedrägeri enligt Brottsbalken 9 kap 1§, se https://lagen.nu/1962:700.

Om du inte har lurat köparen så får man gå in i Köplagens regler. Bedömningen om en vara är felaktig eller inte görs i första hand med utgångspunkt i parternas avtal. Om man inte kan se att varan avviker från avtalet så kollar man på om säljaren gett några uttryckliga garantier eller gjort preciserade uttalanden om varans beskaffenhet. Om varan avviker från någon garanti eller preciserat uttalande så är den felaktig och det kan då bli aktuellt med någon köprättslig påföljd (KöpL 17 och 18§§). Du har visserligen skrivit att ni inte hade kommit överrens om något särskilt gällande rutans beskaffenhet men det verkar som att köparen inte håller med dig utan anser att ni har kommit överrens och att du har lurat honom. Utan att veta vad köparen stödjer sin ståndpunkt på och utan fler omständigheter om hur det faktiskt gick till vid köpet så är det tyvärr omöjligt för mig att bedöma om rutan kan anses vara felaktig eller inte.

Även om ni inte har kommit överrens om att rutan ska ha några speciella egenskaper så kan man ändå anse att den är felaktig om rutan avviker från vad köparen skäligen kunde förvänta sig av rutan. Till exempel så ska rutan vara ägnad för både de ändamål som bilrutor i allmänhet är ägnade för och dels så ska den vara ägnad för köparens särskilda ändamål om du som säljare måste ha insett det särskilda ändamålet och köparen hade rimlig anledning att förlita sig på din sakkunskap. Ett exempel på en sådan situation kan vara om rutan inte passade på köparens bil och du visste om vad det var för bil som rutan var tänkt till (KöpL 17§).

Även om varan anses felaktig så är det inte säkert att felet anses relevant vilket innebär att köparen i så fall inte får göra gällande någon påföljd. Med tanke på att köparen hörde av sig först ett år efter köpet så kan han eventuellt ha reklamerat för sent. Reklamationen ska ske inom skälig tid från det att han märkt eller borde ha märkt felet (KöpL 32§). En köpare är skyldig att undersöka en vara så snart som möjligt efter köpet i enlighet med god affärssed (KöpL 31§). Om han upptäckte felet eller borde ha upptäckt ett fel vid undersökningen av varan så ska han reklamera inom skälig tid om felet ska anses relevant.

Även om varan är felaktig och felet anses vara relevant så innebär det inte automatiskt att köparen har rätt att häva köpet. I första hand så har säljaren rätt till avhjälpa felet eller företa omleverans. I andra hand så kan köparen ha rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde insett att så var fallet. Om förutsättningarna för hävning inte är uppfyllda så har köparen istället rätt till prisavdrag (KöpL 34-39§§).

Sammanfattningsvis så kan jag tyvärr inte avgöra med de omständigheter som jag har fått om du har lagen på din sida eller inte och jag kan därför inte heller råda dig om hur du ska agera. Om du känner med dig att du har gjort fel efter att du har läst igenom svaret så tycker jag att du ska gå med på köparens krav eller åtminstone få till någon form av kompromiss. Om du inte har gjort fel så finns dock ingen anledning för dig att gå med på hans krav. Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare