Ersättning för veterinärkostnader

Hej! I onsdags kväll kl 17.30 ca inträffade det en olycka vid vår port till vårat boende. Jag stod utanför porten med min Dalmatiner för att först pröva koden, den fungerade inte så jag började leta efter min nyckel i fickan, precis då slogs dörren upp automatiskt och en man med sin tax klev ut, taxen gick först. Min hund som är osäker i trängda situationer angriper taxen som också är en han hund. När vi väl fått bort min hund från taxen så undersöks taxen som självklart är chockad över händelsen. Min hund bet taxen i nackskinnet bakom örat ungefär. Taxen är 13-14år gammal och har behövt sövas och lägga dränage, vilket han inte klarar av på tanke till sin ålder. Vad för kostnader står jag för?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

En hundägare blir skadeståndsskyldig för den skada som dennes hund orsakar. I ditt fall har din hund bitit en tax och därför blir du tvungen att ersätta skadan på taxen.

Skadeståndet omfattar reparationskostnader, vilket i ditt fall utgörs av veterinärkostnaderna. Utifrån de uppgifter du lämnat här ska du alltså ersätta taxägarens kostnader. Hundens ålder är i detta fall utan betydelse.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare