FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/03/2013

Risken för varan enligt köplagen

Hej! Om ett företag köpte möbler av ett annat företag, och båda parterna var överens om att köparen ska hämta varorna på avtalad tid och gjorde dock inte det, under tiden brann varorna upp, men möbelföretaget vill fortfarande ha full betalning av köparen, har dom rätt till det ?

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga. När två företag ingår avtal med varandra aktualiseras köplagen (KöpL).

Vid fråga om hämtningsköp anses varan blivit avlämnad när köparen har tagit hand om den, 6 § 2 st. KöpL. Enligt 12 § KöpL ska köparen, om han eller hon bär risken för varan, betala varan även om den har förstörts genom en händelse som inte beror på säljaren. Risken övergår på köparen när varan har kommit att avlämnas enligt avtalet eller i enlighet med regleringen i 6 § KöpL, detta enligt 13 § 1 st. KöpL. Har varan inte avlämnats i rätt tid och beror detta på köparen eller något förhållande på hans sida går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommit på honom för att ett avlämnande ska kunna ske, 13 § 2 st. KöpL. Gäller köpet en vara som inte är identifierad, märkt eller på annat sätt har gjorts klar att den ska vara avsedd för köparen går risken aldrig över på köparen förrän sådan individualisering har gjorts, 14 § KöpL.

I ert fall ska således risken anses ha övergått på köparen då det är denna som har underlåtit att hämta varorna i rätt tid. Dock kan fallet vara så att om möblerna inte varit särskilt märkta för köparen har risken inte heller övergått. I ert fall låter det dock som om det berör särskilda möbler och därav är sannolikheten stor att risken har övergått. När risken har övergått är köparen skyldig att betala varorna trots att de kan ha blivit förstörda.

Köplagen hittar ni https://lagen.nu/1990:931#R14

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare