Bedrägeri utan uppsåt

Hej! Jag har lånat ut en ganska stor summa pengar till en vän. Min vän började betala tillbaka lånet i små summor lite då & då. För 3 veckor sen fick jag brev från polisen om att jag ska in på förhör angående bedrägeri. Väl inne på förhöret förklarar polisen att jag är misstänkt för bedrägeri genom att på blocket lurat folk på pengar utan att skicka varan. Då har min vän som är skyldig mig pengar lurat folk genom att uppge mitt kontonummer för att pengarna han är skyldig mig ska komma in på mitt konto. Jag har varken mailat med människorna på blocket eller ens pratat med de om eventuella affärer. Hur blir det nu? Kommer jag att dömas för bedrägeri? Det enda som talar emot att jag är oskyldig är att mitt kontonummer förekommit i mailen med personerna som blivit lurade. Vore tacksam för svar. MVH Philip

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

9kap 1§ reglerar bedrägeri och det är ett brott som kräver uppsåt. Brottet kräver ett vilseledande som förmår en annan person till handling som innebär skada för den personen och vinning för gärningsmannen.

Alltså, det krävs att du vilseledande förmått dessa människor på blocket att föra över pengar till dig med avsikten att aldrig skicka varan. Du skriver att du inte ens visste om dessa blocket-affärer och enligt det du skriver så har du inte gjort dig skyldig till bedrägeri eftersom det inte är du inte som förmått personerna till att föra över pengarna.

Lycka till och hoppas allt löser sig på bästa sätt!

Louise MalmbergRådgivare