Straff för bedrägeri

Hejsan jag har en fråga angående internetbedrägeri. Det är så att jag hade en svår tid ekonomiskt och lurade två personer på 800 kr och 900 kr nu ska jag på tingsrätt. Fast det är en tredje person som anmält mig fast den människan fått telefonen skickad och han har själv meddelat mig att han fått den. Efter att han fått telefonen sa han att han ville lämna tillbaka den vet ej varför, då sa jag okej men då vill jag ha telefonen skickad först sedan får du pengarna av mig. Då hörde han aldrig av sig igen. Nu undrar jag vad är det för straff för detta jag ångrar mig verkligen för det jag har gjort. Mvh tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bedrägeri hittas i Brottsbalken 9kap 1§. Straffet för bedrägeri är fängelse upp till två år. Om det handlar om mindre summor (vilket det verkar göra i ditt fall) så kan det istället bedömas som bedrägligt beteende som ger böter eller fängelse i högst sex månader (9kap 2§).

Lycka till och hoppas allt löser sig på bästa sätt!

Louise MalmbergRådgivare