Varumärken och reklam

Hej! Jag och en vän tänkte starta upp en hemsida. Vår fråga är ifall det är lagligt att länka till företags hemsidor samt sätta upp loggor på vår hemsida för att göra reklam för dem? Vi hade hoppats på att själva kunna tjäna pengar på reklam vi har på vår hemsida. Är det så att vi måste kontakta alla företag vi vill ha på vår sida då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att länka till företags hemsidor torde i sig inte innebära några problem. Vad gäller loggorna (jag utgår från att det är företagens egna loggor det är frågan om) måste man dock ta hänsyn till att dessa sannolikt är skyddade enligt varumärkeslagen (se https://lagen.nu/2010:1877). Detta innebär att ingen annan än den som har registrerat eller inarbetat varumärket (loggan), utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda ett tecken som är

- identiskt med varumärket för varor eller tjänster av samma slag, eller

- identiskt med varumärket för varor eller tjänster av samma eller liknande slag om det finns en risk för förväxling, eller

- identiskt med eller liknar ett varumärke som i Sverige är känt inom en betydande del av omsättningskretsen, om användningen avser varor eller tjänster och drar otillbörlig fördel av eller utan skälig anledning är till skada för varumärkets särskiljningsförmåga eller anseende

Detta regleras i 1 kap. 10 § st. 1 i varumärkeslagen. Som användning räknas enligt 1 kap. 10 § st. 2 punkt 4 att använda tecknet i affärshandlingar och reklam.

I och med att ni hoppas på att tjäna pengar på reklamen verkar det röra sig om näringsverksamhet. Det framgår dock inte av din beskrivning om ni planerar att sälja några varor eller tjänster eller exakt hur det är tänkt att ni ska tjäna pengar. Men är det så att ni själva ska sälja varor eller tjänster och uppfyller någon av de tre punkterna ovan måste ni alltså ha företagens tillstånd först.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare