Makes arvsrätt i förhållande till särkullbarn

Hej! Jag har 3 barn från tidigare förhållande och är nyligen omgift. Jag har fått två fastigheter samt en ansenlig summa pengar i gåva av min mor. Gåvan är enskild egendom enl. gåvobrevet. Hur hanteras denna egendom vid mitt ev. frånfälle? Går min enskilda egendom till mina barn eller ärver min nya man före min barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

Enskild egendom ingår i en persons kvarlåtenskap och fördelas därför i enlighet med den avlidnes testamente eller, om ett testamente inte finns, genom reglerna i Ärvdabalken. Huvudregeln är att en efterlevande make eller maka ärver framför gemensamma barn, däremot inte framför så kallade särkullbarn (ÄB 3 kap 1§). Eftersom ni inte verkar ha några barn tillsammans så kommer därför hela din kvarlåtenskap att ärvas av dina tre barn om du inte väljer att testamentera din egendom till din man eller att dina barn väljer att avstå sina arv till förmån för din make (ÄB 3 kap 9§).

Om du väljer att testamenterar din egendom till din man så har dina barn dock alltid rätt till sin laglott som uppgår till hälften av arvslotten, i ditt fall är det 1/6 av kvarlåtenskapen per barn om det inte finns fler barn med i bilden (ÄB 7 kap 1§).

Trots huvudregeln att särkullbarn ärver framför en ny make så kan han ändå ha rätt att få ut en del av eller till och med hela din kvarlåtenskap oavsett om du testamenterat det till honom eller inte. Om den efterlevande maken inte har fått ut pengar ur bodelningen som uppgår till minst fyra basbelopp (i år 2013 så är fyra basbelopp 178 000kr) så har han nämligen alltid rätt att få ut så mycket egendom ur kvarlåtenskapen, före särkullbarn och testamentstagare, att den sammanlagda egendomen från bodelningen och kvarlåtenskapen uppgår till fyra basbelopp (ÄB 3 kap 1§).

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare