FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/11/2005

Vi vill äga bilen båda två, hur gör vi?

Hej vi (jag och min sambo) har köpt en beg bil och jag står som registrerad ägare till den. Men vi vill att båda ska äga lika mycket i bilen. Hur skriver vi ett avtal mellan oss eller är det så att detta ingår i sambolagen. Mvh johan

Lawline svarar

Hej! Bilar kan ej utgöra samboegendom utan endast bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk omfattas av sambolagen. I bilregistret kan bara en stå som ägare, men det verkar inte finnas något hinder att ni skriver ett avtal er emellan för att reglera ägarförhållandena kring bilen. Dock föreslår jag att ni kontaktar någon som är duktig och verksam på området om ni vill ha en glasklar reglering Mvh
Fia BergRådgivare