Uteslutande av medlem i en ekonomisk förening

Hej! Sitter och funderar lite kring 3:4 3st i FL är den tvingande? Alltså måste medlem uteslutas på en grund som kan hänvisas till stadgarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Viktigt att observera är att lagen om ekonomiska föreningar (FL) endast gäller ekonomiska föreningar och inte ideella föreningar. Det finns ingen lagreglering kring ideella föreningar. FL hittar du https://lagen.nu/1987:667 .

Om en ekonomisk förening vill utesluta en medlem är förutsättningen att stadgarna anger på vilka skäl uteslutning får ske (3 kap. 4 § 3 st. FL). Men trots att FL talar om att en medlem får uteslutas på sådan grund som anges i stadgarna så torde en uteslutning ske även om stadgarna saknar bestämmelser om uteslutning, nämligen om en medlem brister i fråga om vissa i stadgarna angivna förutsättningar för medlemskap. T.ex. om stadgarna innefattar ett krav på lojalitet från medlemmarnas sida synes därmed bristande lojalitet kunna medföra rätt för föreningen att utesluta en illojal medlem.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare