Hinder för registrering av varumärken

Hej! Sitter just nu framme med varumärkeslagen och har en snabb fråga vad gäller 2 kap. 4 §. Av dessa framgår ett antal kriterier vad gäller kännetecknets möjlighet att registreras som varumärke. Det jag funderar kring är paragrafens sista del "...eller en form som ger varan ett betydande värde." Vad menas med detta? Formen och designen som företag tar fram är väl avsett att ge varan ett betydande värde? Till exempel Bang & Olufsen som arbetar mycket med design och formgivning av sina produkter? Tack på förhand mvh Freddie Eriksson Juridicum, Lunds Universitet

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns flera olika typer av skydd för immateriella rättigheter, bland annat varumärkesskydd. Ett varumärke definieras som ett tecken som kan särskilja ett företags varor och tjänster från andras. Alla olika tecken kan utgöra varumärken sålänge de kan återges grafiskt. Den aktuella bestämmelsen i VmL 2 kap. 4 § anger vissa hinder för registrering av märken. En form som ger varan ett betydande värde kan som nämnts inte registreras.

Varumärkesskyddets syfte är som sagt att särskilja varor från andra företags varor. Samtidigt får inte varumärkesskyddet hämma den tekniska utvecklingen och andra företags möjligheter att formge eller hitta funktionella lösningar. Formgivning av varor som genom dess form ger varan ett betydande värde faller inte om skyddsramen för varumärkesskyddet.

Mönsterskyddet är ett annat skydd för immateriella rättigheter och det är detta skydd som designers och formgivare använder sig av för att skydda sina verk. Mönsterrätten och varumärkesrätten avser alltså att skydda olika immateriella värden där former som ger varan ett betydande värde kan vara föremål för mönsterskydd.

Lawline RådgivareRådgivare