FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/03/2013

Möjligheter för köparen vid fel i vara

Hej! Jag köpte en dyr märkessadel nu i februari 2012 begagnad av en privatperson. Har nu kommit på att hon inte har gett mig rätt information om sadeln, den är sned och kan inte användas. Vad kan jag göra åt detta? Jag har alla mail och andra konversationer sparade där hon inte nämner något om att den är sned. Jag har blivit lurad, jag har även bevis om att hon är medveten om att den är sned. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Köplagen (KöpL) är tillämplig här. 19 § KöpL säger att om en vara köps i ”befintligt skick”, såsom den gör när den köps begagnad, så ska varan stämma överens med sådana uppgifter om dess egenskaper som säljaren lämnat före köpet och som kan anses ha inverkat på köpet. Om varan inte stämmer överens med lämnade uppgifter anses det föreligga fel i varan och du som köpare har då rätt att vidta åtgärder mot säljaren.

I ditt fall framstår det som uppenbart att det föreligger fel i vara. Säljaren har lämnat uppgifter som inte stämmer och detta får också anses ha inverkat på köpet – du skulle förmodligen inte köpt sadeln om du visste att den var obrukbar. Tilläggas bör att du som köpare inte har rätt att åberopa fel som du kan anses ha känt till vid köpet (se 20 § KöpL). Denna bestämmelse gäller om du före köpet till exempel haft möjlighet att undersöka sadeln eller om du fått bilder på den, före köpet, som visat att sadeln är sned.

Om du emellertid inte känt till felet före köpet har du av säljaren rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning (se 30 § KöpL). I ditt fall är troligtvis de två sistnämnda åtgärderna av mest intresse, eftersom du uppger att säljaren är en privatperson och kanske kan ha svårt att just avhjälpa (alltså reparera) felet eller företa omleverans av en ny sadel.

Prisavdrag kan således utkrävas, enligt 37 och 38 §§ KöpL, och avdraget ska då svara mot skillnaden mellan varans värde i felaktigt samt i avtalsenligt skick. Förmodligen vill du hellre häva köpet – alltså lämna tillbaka sadeln till säljaren och kräva pengarna tillbaka – eftersom du uppger att sadeln inte går att använda. Detta kan, enligt 39 § KöpL, göras om säljarens avtalsbrott är av väsentlig betydelse för dig och om säljaren kan anses ha insett detta. Dessutom krävs det att du omgående lämnar säljaren meddelande om att du vill häva köpet. Här blev jag lite konfunderad eftersom du skriver att du köpt sadeln ”nu i februari 2012”. Det skulle kunna vålla problem i detta avseende, om du köpt sadeln för över ett år sedan, men något säger mig att du istället menar ”nu i februari 2013”.

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

Köplagen (KöpL) återfinns https://lagen.nu/1990:931

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare