Jävig biståndshandläggare

Hej. Jag undrar om man arbetar som biståndshandläggare och får in en ansökan som visar sig vara av en anhörig. Visst får man inte behandla den själv då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En anställd är enligt lag förbjuden att delta (eller ens närvara) vid handläggning av frågan om bistånd till en anhörig. Det är alltså inte bara förbjudet att vara den som fattar själva beslutet, utan även att delta vid beredningen av ärendet på ett sätt så att man kan påverka utgången av det. Som anhörig räknas åtminstone make, barn, sambo, förälder och syskon, men även andra kan räknas in. Det är inte bara om man är närstående som man är jävig när det gäller att besluta om bistånd till någon annan. Det räcker att man är fiender eller vänner, och därför inte helt opartisk i frågan.

Som anställd är man själv skyldig att påpeka att man är jävig i ett visst ärende. Skulle man ändå fatta beslut kan jävet överklagas, men bara i samband med att själva beslutet överklagas. Detta innebär att om den anställde nekar den närstående bistånd kan denne inte överklaga beslutet och få det ändrat bara för att den anställde var jävig. Det krävs att beslutet var felaktigt på grund av någonting annat än själva jävet, i detta fall att förutsättningarna för att den som hade ansökt om det skulle ha rätt till bistånd faktiskt var uppfyllda.

Lawline RådgivareRådgivare