Sexuellt ofredande och utpressning genom hot om angivelse

Hej, blev uppringd av en man med hemligt nummer, som påstod att jag fått kontakt med hans fostermammas dotter på en dating sida där dom har 18 års gräns, sen har det inletts någon form av sexuella samtala samtal från båda parterna i text form, då dottern i detta fallet skriver att hon e 14 men samtalet fortsätter, mannen som ringde kommer med förslaget att jag ska betala dom för att jag ska slippa polisanmälan, jag kan själv inte minnas att detta har hänt då jag var mkt berusad den kvällen. Vill veta vad som gäller

Lawline svarar

Hej!

Regler om brott finns i Brottsbalken (BrB) se https://lagen.nu/1962:700.

Vad gäller om du har gjort dig skyldig till brott eller inte så är det svårt att säga helt säkert utan fler omständigheter. Om det nu är så att du verkligen har haft de samtal som personen som ringde anklagar dig för och flickan verkligen är under 15 år gammal så kommer det dock troligen att bedömas som sexuellt ofredande om rätten finner att du åtminstone varit oaktsam i förhållande till hennes ålder (BrB 6 kap 10 och 13§§).

Vad gäller personen som ringde och krävde dig på pengar så är det olagligt att hota någon att man ska anmäla denne för ett brott om man gör det för att ge sig själv en otillbörlig ekonomisk fördel och det gäller oavsett om personen är skyldig eller ej. Förutsatt att du inte gett honom några pengar ännu så har han gjort sig skyldig till försök till utpressning (BrB 9 kap 4 och 11§§ och 23 kap 1§). Om du har gett honom pengar så har han gjort sig skyldig till fullbordad utpressning.

Jag tycker att du ska anmäla utpressningen till polisen. Det är möjligt att de här personerna har satt den här formen av utpressning i system och det är i så fall viktigt att de åker fast. Visserligen så finns det en risk för att du blir dömd för sexuellt ofredande. Brottet kan vid svåra fall ge fängelse i upp till två år men jag bedömer inte att straffvärdet på ditt eventuella brott är högre än att det kommer att ge max villkorlig dom förenat med böter eller samhällstjänst, det beror dock på om du blivit straffad tidigare. Om du anmäler dig frivilligt till polisen och hjälper till i utredningen så kan det dessutom ses som förmildrande omständigheter (BrB 29 kap 5§).

ANMÄRKNING 2015-08-21

Som synes av kommentarerna nedan verkar det mycket riktigt röra sig om en person som satt förevarande bedrägerimetod i system och som varit verksam i åtminstone två och ett halvt år. Med stor sannolikhet finns inte heller flickan i fråga vilket i så fall innebär att något ansvar för sexuellt ofredande naturligtvis inte är aktuellt. Lawline uppmanar alla som blivit utsatta att omgående ta kontakt med polisen på telefon 114 14.

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare