Internetbedrägeri, bevissvårigheter

Hej. Ska på sammanträde om strafföreläggande (villkorlig dom). Kortfattat: Misstänkt för bedrägeri genom internet. Sålde två mobiler. En köpare uppger att han inte fått den mobil som beskrevs, dock har jag har kollinr sparat från posten. Den andre köparen uppger att han inte mottagit något alls. Till detta har jag tyvärr inget kollinr sparat. Hur som helst så polisanmälde dessa två mig. Min fråga är nu hur stor chans jag har vid ev rättegång? Eller ska jag godkänna strafföreläggandet om villkorlig dom? Jag kan inte riktigt minnas försäljningarna då dessa skedde runt 2009-2010. Är ostraffad sen tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Hur dina chanser ser ut är mycket svårt att gissa. Kommer dock skriva ned några tankar angående ditt fall.

Internetbedrägeri är generellt sätt svårt att bevisa. Kollinr hälper mottagaren (eller för den delen, avsändaren) att spåra brevet. Inte ens då brevet skickas som rekommenderat framgår det av detta nr vad paketet innehåller. Detta borde därför vara svårt att använda som bevisning, för båda parter.

Till din nackdel talar givetvis att du blivit anmäld två gånger, för liknande förseelser.

Huruvida du bör godkänna strafföreläggandet vill jag inte ge dig några rekommendationer om. Var dock beredd på att betala skadestånd till målsägandena i de fall det blir fällande dom (eller om du godkänner strafföreläggandet).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare