Enskild egendom när ena maken avlider

Hej Jag och min sambo skall till å gifta oss snart och vi diskuterade äktenskapsförord. Min sambo har gått in med mer pengar i vårat gemensamma boende och vi vill sätta den delen som enskild egendom i ett äktenskapsförord. Vi har inga barn sedan innan, vi har ett gemensamt. Hur blir det om min fru avlider, ärver då vårat gemensamma barn den del av boendet som är min frus enskilda och hotas i sådana fall mina chanser till ett orubbat bo?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Makar ärver efter varandra. Om den ena maken har ett barn som inte är makarnas gemensamma, det vill säga ett särskullebarn, ärver den efterlevande maken hela kvarlåtenskapen från den avlidna enbart då särkullebarnet (tillfälligt) avstått sin rätt till arv. 3:1 ÄB.

Den situation som kallas för orubbat bo aktualiseras alltså enbart då någon av makarna har ett barn som inte är makarnas gemensamma.

Gemensamma barn ärver först efter det att båda föräldrarna har avlidit. I regel utgör då hälften av den sist avlidne makens kvarlåtenskap, den först avlidnes del i makarnas gemensamma kvarlåtenskap. En bodelning sker alltså vid den först avlidne makens död, i samband med bouppteckningen, men den efterlevande maken ärver allting och först när denna avlider får barnen rätt till arv och då efter såväl den först avlidna som den sist avlidna föräldern. Den del som i framtiden, dvs. då även du avlidit, kommer att tillfalla ert gemensamma barn, som arv efter sin mamma, har du inte rätt att testamentera bort. Du ärver nämligen denna del med fri förfoganderätt; (3:2 ÄB)

- Ej rätt att testamentera bort.

- Ej rätt att sälja bostaden och därefter testamentera bort pengarna.

- Däremot har du rätt att fritt disponera över egendomen, exv. genom gåva. Det finns dock en regel i 3:3 ÄB som säger att du vid gåva måste ta hänsyn till den först avlidnes arvingar.

Sammanfattning:

Då ni enbart har gemensamma barn behöver ni inte oroa er för orubbat bo. Om din fru avlider före dig tillfaller hela hennes kvarlåtenskap dig, däribland även den enskilda egendomen. Visserligen utgör en del av detta arv också ert gemensamma barns arv men som efterlevande make ärver du detta med fri förfoganderätt vilket innebär att du får göra vad du vill med egendomen förutom att testamentera bort den eller sälja den och testamentera bort pengarna.

När sedan du avlider kommer ert gemensamma barn att ärva dels efter dig men också efter sin mamma.

ÄB hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

Vänligen

Emma Lundin

Emma LundinRådgivare