Bodelning - Avgångsvederlag

Min mamma vill skiljas, pappa vägrar och har sagt att han kommer göra det till ett helvete för henne. Min mamma slutade jobba för några månader sedan, hon fick 3 årslöner i en klumpsumma, dessa ska hon leva på i 3 år innan hon går i pension (hon är 62 år). Hon är nu rädd att min pappa kommer få hälften av dessa pengar vid bodelning. Vad gäller? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om bara en av makarna vill att ett äktenskap skall upplösas så har denne make rätt till äktenskapsskillnad men endast efter en betänketid, ÄktB 5 kap. 2 §. Om makarna lever åtskilda sedan minst två år, har var och en av dem rätt till äktenskapsskillnad utan föregående betänketid, 5 kap. 4 § ÄktB. Om betänketid fordras så skall dom på äktenskapsskillnad meddelas när betänketiden löpt under minst sex månader om någon av makarna då framställer ett särskilt yrkande om det, ÄktB 5 kap. 3 §.

Vad gäller de pengar som din mamma har fått så gäller följande. Makarnas egendom delas i giftorättsgods och enskild egendom. Enligt ÄktB 7 kap. 1 § är all egendom som inte är enskild egendom giftorättsgods. Vad som är enskild egendom regleras i ÄktB 7 kap. 2 § och innefattar följande:

1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring,
sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

All annan egendom än sådan som har omnämnts i punkt 1-6 är alltså giftorättsgods. Under förutsättning att något äktenskapsförord inte har skrivits ska således avgångsvederlaget ingå i en bodelning mellan makarna då de är att anse som giftorättsgods.

Det finns dock en möjlighet för din mor att behålla avgångsvederlaget. I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av lagen skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods, ÄktB 12 kap. 1 §. Om en make behöver få behålla sin egendom eller viss del därav för att trygga sin framtida försörjning medan den andra maken har goda utsikter att kunna försörja sig själv utan att erhålla denna egendom, bör det kunna utgöra skäl att frångå en likadelning med stöd av ÄktB 12 kap. 1 §.

Äktenskapsbalken finner du https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare