Arv och testamente rörande särkullbarn

Hej Vi är en familj bestående av make, maka och 3 vuxna barn. Makarna har bott tillsammans i 10 år, varav varit gifta i 9 år. Alla barn är särkullbarn så här: Make har 2 barn, maka har 1. Vi bor i hyresrätt och har ett sparande men inga fastigheter, bilar mv. På grund av vår åldersskillnad kommer maken troligen att avlida tidigare än makan. Om det går så får makan ju nästan alla tillgångar. Det är inget problem i sig själv, men vad händer då, när makan avlider? Får hennes barn då ensam alla hennes tillgångar? Hur säkrar maken, att hans barn ärvar like mycket som makans barn? Dessutom är makan och hennes barn från Asien och flyttar kanske tillbaka om hon blir ensam. Kanske hennes barn också. Då flyttar alla tillgångar också, och det blir ännu svårare för makens barn att få del av tillgångarna. Hur säkrar maken i alla fall sina barn? Fond? Adoption av alla barn? Annat? Testament nu är väl ingen lösning? Det kan väl ändras, när maken avlider, eller hur? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som jag förstår frågan är det dina barn, alltså barnen till den avlidne maken och deras rätt till arv.

Till att börja med är det ärvdabalken (ÄB) som innehåller de regler som blir aktuella i den här frågan. Den hittar du här om du själv vill läsa: https://lagen.nu/1958:637.

I 3 kap. framgår de regler som rör barn och efterlevande makes rätt till arv och av 1 § framgår att dina barn är så kallade särkullbarn. Det betyder att de har rätt att få ut en del av din kvarlåtenskap oavsett vad som avtalats. Denna del kallas laglott och de kommer alltså kunna få ut en del av arvet direkt. Om dina barn vill kan de enligt 9 § avstå denna del till förmån för sin styvförälder och då kommer denne ärva även denna del men med fri förfoganderätt. Det betyder att den efterlevande maken kan förfoga över medlen normalt så länge den lever men inte testaamentera bort delen. Efter döden går den del som har ärvts med fri förfoganderätt tillbaka till de som har rätt till efterarvet, som i detta fall skulle vara dina barn.

Om det skulle vara så att du vill försäkra dig om att dina barn erhåller en större del av kvarlåtenskapen än laglotten så finns möjlighet till testamente. I princip kan du välja att dina barn ska ärva hela din kvarlåtenskap. Dock finns det ett undantag och det är den så kallade basbeloppsregeln som framgår av 3 kap 1 § 2 st. Regeln stadgar att den efterlevande maken har rätt att om möjligt få ut ett värde motsvarande 4 prisbasbelopp. Ett testamente dom du upprättar kan inte ändras av någon annan och bör alltså kunna vara ett sätt för dig att garantera dina barns arv.

För att sammanfatta ärver alltså din maka hela dina kvarlåtenskap förutom dina barns laglotter. Dessa kan man inte testamentera bort och dina barn har rätt att få ut laglotten direkt vid din död men kan välja att avstå från att direkt få ut sin del. Om du vill att dina barn ska ärva mer än laglotten kan du reglera detta i ett testamente där du själv väljer hur uppdelningen ska se ut bortsett från den del som din fru enligt basbeloppsregeln har rätt att få ut.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare