FrågaARKIVÖvrigt12/12/2006

Lägga ut bild på annans djur på internet

Får man ta kort på någon annans djur och lägga ut på internet utan att be ägaren om lov?

Lawline svarar

Hej! I princip är det tillåtet att lägga ut sina egna bilder av annans djur på internet. I särskilda situationer skulle man dock kunna tänka sig att bilden, till exempel tillsammans med andra bilder på samma websida, skulle kunna hänföras till ägaren. Man skulle i ett sådant fall kunna argumentera för att publiceringen av bilderna är behandling av personuppgift såtillvida de anses integritetskränkande. I sådana fall kan publiceringen omfattas av Personuppgiftslagen och någon form av godkännande från ägaren måste ha skett. Om bilden på djuret är isolerad från andra bilder som skulle kunna hänföras till ägaren gäller dock inte Personuppgiftslagen då den endast omfattar människor - inte djur. I princip är det alltså tillåtet att lägga ut bilder på annans djur, men svaret kan bero på omständighterna i det enskilda fallet. Personuppgiftslagen hittar du http://www.lagen.nu/1998:204. Med vänlig hälsning
Rådgivare