Uppsägning av hyreskontrakt för bostadslägenhet

Hej! Jag hyr en lägenhet i andra hand nu med kontraktstid 2012-09-30-2013-09-30. Men jag har nu fått reda på att jag blivit av med mitt jobb. Jag kommer ej ha råd med hyran då den är så pass hög. Vad gäller nu? Jag har ingen möjlighet att kunna betala den höga hyran utan måste flytta till nåt billigare. Misstänker också att hyresvärden tagit ut för hög hyra. Med vänlig hälsning, Charlotte

Lawline svarar

Hej,

Till att börja med vill jag informera om att de tillämpliga reglerna i den här frågan går att hitta i 12 kap. jordabalken, även kallat hyreslagen. Den hittar du här: https://lagen.nu/1970:994#K12.

Om du inte har någon klausul i avtalet som stadgar att du har rätt att säga upp avtalet har du fortfarande rätt att säga upp det när du vill, dock till det månadsskifte som infaller tidigast tre månader från uppsägningen. Detta framgår av 5 § i ovan nämnda kapitel. Du kan alltså oavsett vad ni har avtalat om säga upp ditt hyreskontrakt men dock med den ovan nämnda tremånadersfristen.

Vad gäller din höga hyra är det svårt att göra en bedömning med så pass lite information men det kan vara bra att veta att hyreslagen också stadgar vad som är en rimlig hyra. Det framgår av 55 §. Det man tittar på i en sådan undersökning är vad det skulle kosta att hyra en lägenhet i ett allmännyttigt bostadsföretag. Skulle det vara så att du betalar en påtagligt högre hyra är mitt råd att vända dig till närmsta hyresnämnd. De kan hjälpa dig och har du betalat för mycket finns också möjlighet att du kan få tillbaka den del av hyran som har varit för hög.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare