Arvsrätt för särkullbarn

Hej! Om mamma går bort ärver pappa, som hon är gift med, hennes tillgångar. Pappa har ett särkullbarn. När pappa går bort, och om alla tillgångarna han ärvde efter mamma finns kvar intakta, hur undviker man att särkullbarnet får ärva någon av tillgångarna eller pengarna efter mamma? Enligt min uppfattning har särkullbarnet bara del i de pengar som faktiskt är pappas, inte i de pengar som pappa ärvde efter mamma? Hur kan man juridiskt hindra särkullbarnet att få ärva något som en gång varit mammas? Särkullbarnet får ju ärva sin egen mamma och lagen måset kunna hindra särkullbarnet att få del efter min mamma via arvet efter pappa? Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej,

Särkullbarnet har enbart arvsrätt efter sin egen far. När bodelningen och bouppteckningen genomförs efter er mor kommer er far att ärva allt av er mor. Ni har sedan rätt till s.k. efterarv (den del av arvet efter er mor som ni hade fått om er far inte hade ärvt allt) efter er mor när er far dör. Särkullbarnet har ingen sådan rätt utan har enbart arvsrätt efter sin far. Dör däremot er far innan er mor har särkullbarnet rätt att få ut sin arvslott på en gång enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

Ni som är gemensamma barn till din mor och far kommer alltså att ha rätt till efterarv från er mor samt arvsrätt från er far, medan särkullbarnet enbart har en arvsrätt från er far.

/Ingrid

Ingrid FaxingRådgivare