FrågaÖVRIGT26/02/2013

Angående utländska körkort

Hejsan, jag har en fråga angående förändringen i körkortslagen. Bor just nu på Malta och funderar starkt på att ta körkortet här då det endast en bråkdel av priset jmf med i Sverige samtidigt som jag planerar att bo här ett tag till.

 Min fråga lyder; Om jag tar körkortet här, hur är det med att byta det till ett svenskt då jag kommer hem? Även om det är prövotid kvar på det ska tilläggas Jag har tolkat det som att det är lugnt så länge man är skriven i Malta i 6 månader under ett år eller är jag helt ute och cyklar? Vidare så får man väl köra med ett utländskt körkort utfärdat i EU i Sverige så länge det är giltigt?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till Lawline.se!

För frågor om körkort se https://lagen.nu/1998:488.

För utländska körkort se Körkortslag 6 kap. 1-2 §§. Ett körkort som är utfärdat i en stat inom EES (exv. Malta) är giltigt i Sverige så länge det är giltigt i landet där det har utfärdats. Du kan ta körkort i det EU-/EES-land där du bor permanent. Permanent bosatt är du om du bor i ett land minst 185 dagar per år. Om du studerar i ett annat medlemsland än hemlandet under minst sex månader kan du ta körkort i studielandet.

Om du tar körkort i ett annat EU-land kan du omvandla det till ett svenskt körkort. Viktigt att veta är att det inte tillåtet att ha körkort i mer än ett land.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare