FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/12/2006

Belånat enskild egendom för att skaffa giftorättsgods

Jag och min fru har skilt oss. Jag äger en fastighet som jag fått som gåva som enskild egendom med äktenskapsförord. Vid gåvotillfället var fastigheten lågt belånad, bara 200.000 kr. Vi har utnyttat fastigheten för att kunna ta förmånligare lån att köpa bil, båt och husvagn. Lånet uppgår idag till 600.000 kr. Min fru hävdar att lånet bara är mitt och skall ej omfattas av bodelningen eftersom fastigheten är min enskilda egendom. Är detta rätt - borde i alla fall inte ökningen av lånet (400.000 kr) omfattas av bodelningen? Om lånet nu bara är mitt - är inte då även bil, båt och husvagn mina?

Lawline svarar

Hej! Om du sålt något som var din enskilda egendom och köpt ny egendom för pengarna så skulle detta ”surrogat” också vara enskild egendom, ÄktB 7 kap. 2 §, se http://www.lagen.nu/1987:230. Men nyförvärvad egendom blir inte enskild egendom bara för att den helt och hållet betalats med medel som upplånats mot pantbrev i fastighet som är enskild egendom. Eftersom fastigheten fortfarande finns kvar så har den nya egendomen inte ”trätt istället” för den och utgör därmed inget surrogat. Den nya egendomen är alltså giftorättsgods och ska ingå i bodelningen. Vad gäller skulderna är det dessvärre så att de ska räknas av mot din enskilda egendom och alltså inte tas med i delningen. Detta beror på att skulden hänför sig till din enskilda egendom och då ska avräkning också ske där enligt ÄktB 11 kap. 2 §. Om följden av detta blir att du i bodelningen blir skyldig att utge egendom till den andre maken så kan du åberopa den s.k. skevdelningsregeln i ÄktB 12 kap. 1 § och yrka att skulden istället ska avräknas från ditt giftorättsgods. Men detta gäller alltså bara om du annars skulle bli tvungen att avstå egendom. Lycka till! Mvh
Lawline RådgivareRådgivare