FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/02/2013

Upphäva adoption?

Hej, Min hustru i sin tidigare äktenskap adopterade f.d makens son. De skilldes år 1976 och sedan dess den adoptive sonen har inte kommit i kontat med med hans mamma. Vi gifte oss samma år som skillsmässan skede. min hustru vill upphäva adoptionen: kan hon göra detta ? tacksam för ett svat

Lawline svarar

Hej. Enligt föräldrabalkens 4 kap. 7 § (https://lagen.nu/1949:381#K4) kan en adoption "upphävas" endast om en ny person (som inte är make till den nuvarande adoptanten) adopterar barnet. Man kan alltså inte "ta bort" en förälder utan att en ny träder in i den personens ställe.

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare