Varumärkesintrång?

Är det brott mot copyrightlagar att använda sig av, t.ex. en brittisk nanny med ett paraply i en logotyp? Som jag förstår är det Disney som äger Mary Poppins konceptet, kan det då ses som varumärkesintrång?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Ett varumärke kan bli skyddat på två sätt, antingen genom registrering eller genom inarbetning. Om Mary Poppins-märket på något av dessa två sätt har fått skydd innebär det en ensamrätt för varumärkesinnehavaren att använda märket.

Ensamrätten innebär att ingen annan än den som äger rättigheten till varumärket får använda märket i näringsverksamhet. Men skyddet är vidare än så, inte heller får varumärken användas som liknar det skyddade varumärket om det rör sig om liknande produkter. Ju likare märkena är desto olikare ska produkterna vara.

Slutligen finns även ett skydd för välkända varumärken som innebär att andra användare inte får använda liknande varumärken trots att det rör sig om andra sorters produkter. Anledningen till detta är att man inte ska kunna dra fördel av det arbetet näringsidkaren lagt ner på sitt varumärke.

Detta innebär att användning av en brittisk nanny med paraply i ett varumärke kommer att bedömas olika beroende på hur likt märket är det skyddade varumärket, men även beroende på vilken sorts produkter för det används för. Det blir också en bedömning om varumärket är så pass känt att det skulle vara att dra en för stor fördel att använda sig av något liknande trots att det rör sig om olika produkter.

Sammanfattningsvis krävs det en jämförelse mellan de två märkena för att kunna säga om det skulle vara ett intrång att använda ditt varumärke. Att komma ihåg är att ensamrätten till ett varumärke endast gäller för användning i näringsverksamhet, så ska varumärket användas i annat sammanhang är det inte att se som intrång.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare