FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/02/2013

Bedrägeri vid bilförsäljning

Hej. Jag har hamnat i en tvist med en privatperson som jag köpte en bil av i mitten på december, men motorn på bilen havererat då kamremen har gått av. När jag köpte bilen såg allting bra ut, serviceboken hade stämplar på genomförd service av byte på kamrem med mera. När jag fick det fastställt att det var kamremmen som hade gått av så tänkte jag utnyttja garantin som finns på den "genomförda" servicen. Men när jag kontaktar denna nationellt kända verkstad, så visar det sig att servicen inte har registrerats. Det vill säga att den har inte gjorts. Hade jag vetat detta hade jag naturligtvis inte köpt bilen. Min fråga till er är: Kan jag stämma den här killen? Och finns det en stor chans att man kan vinna målet om det går till rättegång? Tack på förhand, med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej!

Jag utgår i mitt svar från att det är säljaren som påstår sig ha ombesörjt detta kamremsbyte och att det skett under tiden han ägt bilen.

Detta regleras av köplagen (https://lagen.nu/1990:931). Enligt 18 § föreligger fel i varan (i detta fall bilen) om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet.

Enligt 20 § så har köparen en undersökningsplikt av varan före köpet. Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt. Kamremmen är ju en dold reservdel och jag tror inte att du bör antas ha upptäckt detta, framförallt inte med tanke på att säljaren sagt att denna var utbytt vilket minskar din undersökningsplikt. Det finns en möjlighet att det skulle anses ligga i din undersökningsplikt att ringa verkstaden och undersöka huruvida servicen är genomförd hos dem, och att du därför inte skulle få ersättning för felet på bilen. Även om så skulle vara fallet finns det en möjlighet att säljaren kan åtalas för bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) eftersom det kan antas att han visste om detta och har förfalskat stämplarna om genomförd service.

Du kan i ett tvistemål stämma säljaren för att bilen inte motsvarade det som var avtalat. Bedrägeri är ett brott som återfinns i Brottsbalken och du bör därför anmäla detta till Polisen som utreder misstanken om brott.

Jag bedömer dina chanser att vinna ett eventuellt tvistemål i en rättegång som goda. Huruvida bedrägeri kan bli aktuellt är svårare att uttala sig om.

Hoppas det besvarar dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare