Bedrägeri vid bilförsäljning
Lawline svarar
Hej!
Jag utgår i mitt svar från att det är säljaren som påstår sig ha ombesörjt detta kamremsbyte och att det skett under tiden han ägt bilen.
Detta regleras av köplagen (https://lagen.nu/1990:931). Enligt 18 § föreligger fel i varan (i detta fall bilen) om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet.
Enligt 20 § så har köparen en undersökningsplikt av varan före köpet. Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt. Kamremmen är ju en dold reservdel och jag tror inte att du bör antas ha upptäckt detta, framförallt inte med tanke på att säljaren sagt att denna var utbytt vilket minskar din undersökningsplikt. Det finns en möjlighet att det skulle anses ligga i din undersökningsplikt att ringa verkstaden och undersöka huruvida servicen är genomförd hos dem, och att du därför inte skulle få ersättning för felet på bilen. Även om så skulle vara fallet finns det en möjlighet att säljaren kan åtalas för bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) eftersom det kan antas att han visste om detta och har förfalskat stämplarna om genomförd service.
Du kan i ett tvistemål stämma säljaren för att bilen inte motsvarade det som var avtalat. Bedrägeri är ett brott som återfinns i Brottsbalken och du bör därför anmäla detta till Polisen som utreder misstanken om brott.
Jag bedömer dina chanser att vinna ett eventuellt tvistemål i en rättegång som goda. Huruvida bedrägeri kan bli aktuellt är svårare att uttala sig om.
Hoppas det besvarar dina frågor!
Med vänlig hälsning,