Enskild egendom

Hej!Jag och min dåvarande sambo köpte ett hus för 7 år sedan.Jag lade in 125000 i kontantinsats,pengarna var arv från mammas dödsbo.Senare gifte vi oss och nu ska vi skiljas.Är de pengarna min personliga egendom eller ska de tas med i bodelning?

Lawline svarar

Hej. Allt som inte är enskild egendom ska ingå i bodelningen vid äktenskapsskillnad. Detta är huvudregeln enligt 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Egendom som erhållits genom arv ska inte ingå i bodelningen om det enligt testamente är avsett att vara personens enskilda egendom, enligt 7 kap. 2 § samma lag. Så om du ärvt pengarna genom testamente som föreskrev att det skulle vara din enskilda egendom och inte ingå i bodelningen.

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare