FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/02/2013

När en flyttanmälan ska göras

Bor i en lägenhet i andra hand. Vid inflyttning gjorde jag flyttanmälan och klickade i att det blir tidsbestämt (1år).  När andrahandskontraktet har löpt ut skall jag fortsätta bo i samma lägenhet som inneboende. Skall jag göra ny flyttanmälan på skatteverkets hemsidan när tiden har gått ut? Vad händer med min folkbokföring om jag inte gör ny flyttanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En person ska vara folkbokförd där personen anses var bosatt, enligt 6 § Folkbokföringslagen (se https://lagen.nu/1991:481). Enligt 7 § i samma lag anses en person vara bosatt på den fastighet där personen regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Definitionen av att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila är där personen tillbringar sin dygnsvila minst en gång i veckan.
   Alltså måste du vara folkbokförd på adressen även när du är
inneboende.

Den som flyttar ska inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket, likaså om postadressen ändras, se 25 § Folkbokföringslagen. I ditt fall ska du inte flytta, men eftersom du har anmält att du endast ska bo på adressen i ett år så torde Skatteverket tro att du ska flytta därefter, därför bör du göra en ny flyttanmälan.

Om du inte skulle göra en flyttanmälan kommer Skatteverket beordra dig att göra det, (se 31 § Folkbokföringslagen), och om du därefter inte gör en flyttanmälan kan du förläggas med vite, enligt 37 § samma lag.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare