Aktsamhetskrav vid hälleriförselse

Jag köpte en båt, kollade med polisen om det var ok. sedan med förs.bolag om premien. allt stämmde. Jag slog till. 2 veckor efter köpet bit motorn stulen. jag anmälet till polist & f bolag, då visar det sig att båten redan var stulen så polisen kommer och hämter den. nu är jag misstänkt för häleri. Hjälp vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej Robert och tack för din fråga!

Du kan bli dömd för s k sakhälleri (BrB 9:6 p.1) om du utför en handling som typiskt sett försvårar att ett stöldgods återgår till sin rätta ägare. Köp av stöldgods är väl ett typexempel på detta.
   Viktigt att påpeka är att det i så fall krävs en medvetenhet/ insikt hos dig att det du köpt faktiskt är stöldgods. Om jag förstår dig rätt så hävdar du att så inte är fallet.

Emellertid kan du e v dömas för hälleriförselse, som är en mindre grov form av hälleri. Kravet på insikt ersätts då med ett krav på att du inte ska ha varit oaktsam. Då tittar man på vilka åtgärder som du företagit för att försäkra dig om att det inte var stöldgods du köpte.

   Vid stöldbegärlig egendom, t ex dyra båtar är detta aktsamhetskrav satt väldigt högt. I ett avgörande från Högsta Domstolen (NJA 2000 s. 652) tyckte domstolen att det var hälleriförselse när en person som varkunnig om båtar, visserligen kontrollerade skrovnummret hos polisen, men hörde aldrig efter om tidigare ägare etc. Du kan läsa domen här: https://lagen.nu/dom/nja/2000s652 .

Lycka till!
/Jur stud Markus

Markus NilssonRådgivare