Användande av varumärken

Är det tillåtet att fotografera en produkt/varumärke och publicera bilden på sin egen blogg eller Facebook? Exempelvis fotografer och publicera en bild av ett par nyinköpta Converse skor på facebook eller göra en "review" av makeup produkter på Youtube. Jag har för mig att det ska vara lagligt så länge man inte tjänar några pengar på exempelvis sin blogg. Om det inte är tillåtet, vad kan man få för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Användning av varumärken regleras av varumärkeslagen. I 1 kap. 1 § anges att lagen reglerar användning av varumärken som tillhandahålls i en näringsverksamhet. Likaså definieras den ensamrätt som en varumärksinnehavare har i 1 kap. 10 § som att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda ett tecken som är identiskt med varukännetecknet för varor eller tjänster etc.

Knäckfrågan är alltså, som du är inne på, om det rör sig om en näringsverksamhet eller inte. Gränsen mellan vad som utgör näringsverksamhet och vad som inte gör det är inte alltid helt lätt att dra, men att publicera bilder på sin blogg/Facebook eller göra reviews på Youtube torde i normalfallet inte utgöra näringsverksamhet.

Även om det skulle vara frågan om näringsverksamhet hindras man dock inte av varumärkeslagen i de fall någon först (lagligen) köpt varan i fråga, då det i sådana fall blir frågan om s.k. konsumtion enligt 1 kap. 12 § i varumärkeslagen. Också i sådana fall är det alltså tillåtet att exempelvis lägga upp bilder på bloggen eller göra reviews på Youtube (eller till och med sälja varan i fråga).

Varumärkeslagen hittar du här: notisum.se/rnp/sls/lag/20101877.htm

Hör gärna av dig om du undrar om något mer

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare