Överlåtelse av upphovsrätt?

Har på egen hand bekostat en utveckling av en ny produkt och är enligt definition upphovsman med de rättigheter som medföljer. Den tilltänkta samarbetspartnern som kom in efter att produkten var färdigutvecklad gör anspråk på min produkt utan att på något vis ha bidragit med något.Han har dessutom bildat ett nytt bolag och har för avsikt att använda min produkt. Tacksam för ett gott råd då jag har full dokumentation gällande uppkomsten till produkten. Vänligen / Roger

Lawline svarar

Hej!

Förutsatt att det är du som har skapat produkten och således är upphovsman enligt upphovsrättslagen (https://lagen.nu/1960:729#P1S1) är det svårt att se att din tilltänkta samarbetspartner skulle kunna göra anspråk på upphovsrätten på produkten i fråga, såvida inte detta är något som ni tydligt avtalat om (se 27 § i upphovsrättslagen https://lagen.nu/1960:729#P1S1). Då jag inte känner till något om den överenskommelse jag antar att ni har är det svårt att komma med några konkreta råd, men om du har full dokumentation över tillkomsten etc. behöver du nog inte oroa dig i någon större utsträckning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare