Hur utmäts arv?

Hej. Jag har en del skulder hos Kronofogden sedan tidigare. Nu går jag och väntar på ett mindre arv (ca 30000kr) efter min avlidne far. Kommer KF att utmäta pengarna automatiskt eller ska jag betala in till dom manuellt? Jag har redan utmätning på min lön sedan ca två år tillbaka.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Av 4 kapitlet i Utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774#K4) framgår att Kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta egendom som tillhör gäldenären. Belopp som du ärver kan alltså utmätas.

En bouppteckning är offentlig handling och Kronofogden har alltså rätt att ta del av den. Om de får vetskap om arvet så är det sannolikt att de kommer att utmäta beloppet, om inte utmätning av beloppet uttryckligen har förbjudits i testamente.

Vill du vara säker på att din skuld regleras så snart som möjligt så bör du kontakta Kronofogdemyndigheten så de får vetskap om arvet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare