Svensk skilsmässa giltig i Chile?

Gift i Chile ca 1981 alt 1982. Flyttar till Sverige med dåvarande hustru. Skiljer sig i Sverige sedan 1989 ,enl svensk lag. Jag har svenskt medborgarskap ; oklart om ex-hustru har svensk eller chilensk medborgarskap. Båda vi är bosatt i Sverige. Fråga: gäller vår skilsmässa i Sverige även i Chile? Är vi skilda enl chilensk lag? eller måste detta göras i Chile? om ja, hur skall man gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom ni skilt er i Sverige enligt svensk lag gäller skilsmässan här. Att skilsmässan gäller här betyder dock inte att den är giltig i Chile. För att skilsmässan ska vara giltig i Chile krävs att ni gör en ansökan om skilsmässa där. Jag föreslår att du kontaktar Chiles ambassad för närmare information om hur ni bör gå tillväga då jag inte känner till Chiles lagstiftning.
Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare