FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/02/2013

Påföljdsval vid flerfaldig brottslighet

hej, på nyår tog polisen mej efter en biljakt både på motorväg och villaområde i min egna bil jag är misstänkt för grov rattfylla grov olovlig körning grov vårdslöshet i trafik drograttfylla narkotikabrott/ringa ej stannat på polis tecken. jag är senast dömd till fängelse för ca 13 år sedan.undrar vad straffet påföljden kan tänkas bli. druckit ca 1liter hembrän plus ett gram kokain

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!

Det som först kan konstateras är straffskalan kommer att bli fängelse i 14 dagar till 3 år. Detta innebär dock inte att påföljden automatiskt blir fängelse utan domstolen kan istället välja att döma ut en lindrigare påföljd. Det som dock kan konstateras är att påföljden kommer att bli fängelse eller ett val mellan villkorlig dom eller skyddstillsyn.

För att kunna avgöra vilket straff som kommer att dömas ut är det en rad faktorer som kan beaktas. Det finns både försvårande och förmildrande omständigheter som kan leda till att ett brott är att anse som mer eller mindre allvarligt. Att en person tidigare har begått brott är en omständighet som domstolen kan beakta men detta är endast fallet när det rör sig om likartad brottslighet, särskilt allvarlig brottslighet eller om det har förflutit en kort tid sedan det tidigare brottet begicks (3 år). Då det i ditt fall är 13 år sedan som du begick det tidigare brottet så kommer detta antagligen inte att beaktas vid bedömningen då det har förflutit alldeles för lång tid.

För att sedan kunna avgöra om straffet kommer att bli fängelse eller ett val mellan villkorlig dom eller skyddstillsyn så kan först konstateras att det i Sverige råder en presumtion mot fängelse. Detta innebär att domstolarna i första hand inte ska döma ut fängelse, men det finns omständigheter som gör att denna presumtion bryts och att fängelse därför blir straffet. Sådana omständigheter är bland annat när det har begåtts ett allvarligt brott som bedöms vara särskilt straffvärt.

Narkotikabrott bedöms ofta vara särskilt straffvärda vilket kan tala för att fängelse kommer att dömas ut. Då det även rör sig om ganska många brott i ditt fall så är detta något som kan tala för att fängelse kommer att bli påföljden. Något som dock talar emot detta är, som tidigare nämnts, att det råder en presumtion mot fängelse. Om du samtycker till att en villkorlig dom eller skyddstillsyn förenas med samhällstjänst är även detta något som talar för att domstolen väljer en lindrigare påföljd än fängelse. Det bör även observeras att om påföljden blir villkorlig dom så ska denna förenas med böter. Blir påföljden istället skyddstillsyn så kan även denna förenas med böter men det är inte ett måste från domstolens sida.

Det är väldigt svårt att avgöra exakt vilken påföljd du kommer att drabbas av men jag hoppas att svaret har varit till hjälp.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare