Hur gå vidare vid anklagelse om brott?

Hej! Har precis sepererat från min fd pojkvän. När vi var tillsammans så beställde jag kläder/varor i hans namn med hans tillåtelse. Jag hämta ut paketen med min legitimation samt hans. Jag betala avbetalningen på fakturorna. Nu när vi har sepererats hotar han med att anmäla mig för bedrägeri och påstår att jag beställt kläder i hans namn utan hans vetskap. Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det skedde med din f.d. pojkväns tillstånd så är det ingen fara, inget brott har ju då begåtts mot honom. För att begå ett brott så krävs det i de allra flesta fall uppsåt, d.v.s. vetskap eller insikt om att man begår brottet, att det man gör är olagligt. Detta är någonting som du saknade då du faktiskt hade ett tillstånd från honom.

Om det har gått till som du har skrivit har du inte gjort någonting fel och kommer således inte att bli straffad. Det som du kan göra är att vänta och se hur utredningen fortlöper. Du kan även polisanmäla din f.d. pojkvän om han polisanmäler dig, då det är olagligt att anmäla en oskyldig person.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare