Giftemål utomlands - svensk domstol behörig?

A och C är gifta och funderar på skilsmässa. A var tidigare gift med B som dog för några år sedan, 1 gemensamt barn. A och B köpte hus tillsammans, som A och barn bodde kvar i. Efter giftermål utomlands mellan A och C i det land de båda kommer från flyttar båda in i huset som A och B köpte. A och C har dubbla medborgarskap svenskt/utländskt, bor i Sverige. A och C har fått gemensamt barn. Gäller svensk lag för dem? När A och C ska beräkna värdet av det som ska ingå i bodelningen, ska man först dra av värdet för den del av A:s tillgångar som kommer från B och egentligen är det A&B:s barn ska ärva när A dör?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Sverige tillämpar avseende äktenskap ingågna utomlands en erkännandeprincip ( 7 § lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap) vilket innebär att om äktenskapet är giltigt i det land där ni ingick äktenskap är det också giltigt i Sverige. Om ni gift er i ett EU land gäller istället förordningar från EU men resultatet blir det samma, nämligen att ert äktenskap är giltigt i Sverige.

Enligt 3 kap samma lag 2 § får svensk domstol ta upp mål bland annat om båda makarna är svenska medborgare, vilket ni är. Enligt 3 kap, 4 § gäller då även svensk lag. (återigen, om det rör sig om ett annat EU-land gäller andra regler men resultatet blir detsamma - svensk lag gäller.)

Svaret på den andra frågan är nej, det enda som ska dras av vid en bodelning är makars enskilda egendom, alltså sådan egendom som nämns i 7 kap 2§ Äktenskapsbalken, där nämns inte arv om det inte gjorts förebehåll om att arvet ska vara makens enskilda.

Hoppas detta varit till hjälp! MVH Cecilia

Lawline RådgivareRådgivare