Frågan om hur villkor från tredje man om enskild egendom står sig mot villkor i äktenskapsförord

Enligt gåvobrev: "Fastigheterna samt all avkastning därav skall utgöra min sons enskilda egendom i äktenskap." Enligt senare äktenskapsförord: ". . . . bestämmer genom detta nya förord att all egendom skall vara giftorättsgods." Innebär detta att även fastigheterna numera är giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej,

Jag uppfattar din fråga som att det är sonen (han som anges i gåvobrevet) som upprättat ett äktenskapsförord med sin make.

Först vill jag besvara sin fråga enkelt och säga nej; fastigheterna utgör, oavsett äktenskapsförordets lydelse, inte giftorättsgods (GG). Nedan ska jag ge en kort redogörelse för varför:

I 7 kap. Äktenskapsbalken (ÄktB) regleras makarnas egendomsförhållanden. Av 7 kap. 1 § ÄktB kan utläsas huvudregeln om att all egendom som tillhör makarna är deras GG; förutsatt att egendomen inte är enskild egendom (EE) enligt 7 kap. 2 § ÄktB.

Av 7 kap. 2 § ÄktB kan man utläsa att villkor i gåvobrev, förutsatt att gåvogivaren är någon annan än mottagarens make, om att egendomen utgör mottagarens EE ska respekteras och således utgöra makes EE. Densamma gäller egendom som makarna själva, genom äktenskapsförord, gjort till EE.

7 kap. 3 § ÄktB anger förutsättningarna för att egendom kan bli enskild genom äktenskapsförord. Där framgår att egendom som tillhör eller tillfaller makarna kan göras till deras enskilda. Vidare står det att egendom som GENOM äktenskapsförord gjorts till EE kan, genom ett nytt äktenskapsförord, göras till GG.

Således har lagstiftaren respekterat gåvogivarens vilja genom att inte låta makarna själva kunna göra, genom gåva (och testamente) uppkommen EE, till GG.

Om makarna vill att EE som uppkommit genom villkor i gåvobrev ska bli GG så måste det ha gåvogivarens samtycke till åtgärden för att, genom äktenskapsförord, kunna låta fastigheterna bli giftorättsgods.

Om du har ytterliggare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare