Särkullbarns rätt till arv

Hej! Jag är gift . Vi har 2 gemensamma barn och jag har 1 barn sedan tidigare, Vi har villa och 2 st sommarställen. Hur stor del skulle särkullbarnet ha rätt till om jag avled. Vad har ni för råd till oss.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När en make avlider skall en bodelning göras, vilket regleras i 9 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. I bodelningen skall makarnas giftorättsgods ingå, vilket är all egendom som inte utgör enskild egendom, se 10 kap 1 § och 7 kap 1 § ÄktB. Vad som utgör enskild egendom regleras i 7 kap 2 § ÄktB. Det enda sättet för makar att sinsemellan förordna om vad som skall utgöra enskild egendom är genom äktenskapsförord.

Efter att avdrag för makars eventuella skulder gjorts, skall makarnas giftorättsgods lägga samman och sedan delas lika mellan makarna, 11 kap 1-3 §§ ÄktB. Den del som tillfaller den avlidna maken utgör dennes kvarlåtenskap som skall fördelas mellan arvingarna.

Huvudregeln är att när en person avlider (arvlåtaren) ärver dennes avkomling (bröstarvingar) kvarlåtenskapen. Arvlåtarens barn tar lika lott (arvslott), vilket regleras i 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Om arvlåtaren var gift ärver den efterlevande maken hela kvarlåtenskapen och makarnas gemensamma barn får istället rätt till efterarv när den andra maken avlider, 3 kap 1-2 §§ ÄB. Om du och din make bara haft gemensamma barn hade alltså din make fått ärva allt. Reglerna är dock annorlunda för s.k. särkullbarn som har rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap 1 § ÄB. Om du skulle avlida skulle alltså din kvarlåtenskap delas upp i tre lika stora delar, varav en tredjedel direkt skulle tillfalla särkullbarnet och de andra tvåtredjedelarna skulle tillfalla din make. Särkullbarnet har rätt att få ut sitt arv direkt, men kan välja att avstå från denna rätt till förmån för den efterlevande maken, 3 kap 9 § ÄB. Särkullbarnet har då rätt till efterarv på samma sätt som makars gemensamma barn, 3 kap 2 § ÄB.

Det ni bör tänka på är att om du avlider så har alltså ditt särkullbarn rätt att få ut sin arvslott direkt, vilket kan innebära att din make kan blir tvungen att ”köpa ut” särkullbarnet för att kunna behålla villan och sommarställena. Det finns ett skydd för efterlevande maken som innebär att denne har rätt att ur kvarlåtenskapen få egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (prisbasbelopp för 2013 är 44 500 kr).  I detta värde inkluderas dock det som den efterlevande maken erhållit efter bodelningen, 3 kap 1 § ÄB.

En bröstarvinge har dock bara laglig rätt till halva arvslotten (laglott), 7 kap 1 § ÄB. Du och din make kan därmed välja att upprätta ett testamente där ni förordnar om att när den av er som först avlider skall all giftorättsgods tillfalla den andra maken och att bröstarvingarna har rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider. I sådana fall skulle särkullbarnet bara ha rätt att direkt kräva ut laglotten, dvs. en sjättedel av kvarlåtenskapen, se 7 kap 3 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare