Oenighet gällande arvskifte

6 mån har gått efter utskickat arvskifte. Ingen av de nio har skrivet på. Vad skall jag göra nu?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Reglerna om arvskifte finner du i 23 kap. Ärvdabalken (ÄB) (se: https://lagen.nu/1958:637). Arvskiftet är ett privat avtal mellan dödsbodelägarna som reglerar hur arvet skall fördelas dessa emellan. Över arvskifte skall en handling upprättas som skrivs under av alla delägarna.

I det sakläget du beskriver så kan delägarna inte komma överens om ett arvskifte. I situationer där det föreligger oenighet om skiftet kan varje dödsbodelägare hos tingsrätten begära att rätten förordnar en särskild skiftesman att förrätta arvskiftet, detta enligt 23 kap 5 § Ärvdabalken. Ansökan om skiftesman är avgiftsbelagd och ansökan görs vid den avlidnes allmänna tvistemålsforum (dvs. där den avlidne hade sin hemvist). Skiftesmannen ska i första hand försöka få till stånd en frivillig överenskommelse delägarna emellan men misslyckas han får han verkställa ett tvångsskifte. Skiftesmannens handling ska så snart som möjligt delges varje delägare och godkänner delägarna skiftet blir det omedelbart gällande. Vill delägare däremot klandra skiftet ska talan väckas mot övriga delägare (klander av arvskifte) inom fyra veckor från delgivningen. Tingsrätten ska då ompröva skiftet och eventuellt skifta på annat sätt, men återförvisning till skiftesmannen kan även det förekomma.

Skiftesmannen har rätt att erhålla skäligt arvode och ersättning för sina kostnader och detta betalas av dödsboet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare