FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/11/2005

Hur blir ex-sambon av med sin del av lånet?

År 2000 köpte jag och min dåvarande sambo en bostadsrätt tillsammans, vi har ett gemensamt lån på 560 000. år 2003 flyttade vi isär. jag bor kvar. och har sedan dess betalat lån och hyra. problemet är att hon än idag står kvar på lånet till 50%. frågan lyder. vad har hon rätt till idag? lägenheten är värd 1miljon. och hon vill bort från lånet. vilket jag förstår.

Lawline svarar

Hej! Vanligtvis brukar dessa typer av frågor lösas i samband med själva separationen och då brukar man göra så att den som tar över bostaden tar även över de lån som finns på den. Mitt förslag är alltså att du tar över hennes del av lånet, för att underlätta för er båda. Mvh
Fia BergRådgivare