Enskild egendom

Min hustru ärvde en lägenhet,där testamentet stipulerade att denna skulle vara hennes enskilda egendom. Vi har äktenskapsförord där allt vi har och senare tillför ska vara enskild egendom. Kan hon som gåva överlåta halva lägenheten på mig, och vad blir då konsekvenserna? Vi avser att skriva ett inbördes testamente på endast lägenheten, är detta OK?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att något är enskild egendom innebär i princip endast att egendomen inte kommer att ingå i en bodelning mellan er (se 10:1 äktenskapsbalken). En s.k. tredjemansföreskrift, (t.ex enskild egendom pga testamente från en tredje person), syftar till att stärka mottagarens ställning men innebär i princip ingen inskränkning i mottagarens förfoganderätt över egendomen (se kommentaren till äktenskapsbalken 7:2).

Det är alltså, av allt att döma, full möjligt för din hustru att ge halva lägenheten till dig. Detta kommer resultera att ni äger halva lägenheten var som enskild egendom.

När bodelning vid ett dödsfall har skett kommer sedan ett arvsskifte ske. Om någon vill frångå de normala fördelningsreglerna i ärvdabalken står det denne i princip fritt att fördela egendomen via ett testamente (med undantag för bröstarvingars rätt till laglott).

Eftersom ni vid det här laget kommer äga halva lägenheten var som enskild egendom ser jag inga hinder för att ni upprättar ett inbördes testamente där vardera maken bestämmer vad som skall ske med sin andel av lägenheten vid arvskiftet. Det finns i princip inget hinder mot att testamentera bort enskild egendom.

Mvh Mattias

Äktenskapsbalken finns https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637

Lawline RådgivareRådgivare