Ersättnig för att avstå hyresrätt. Inkomst av kapital

Hej. Jag har en liten hyresrätt i en liten privatägd fastighet i Uppsala. Fastighetsägarna har lyckats få ut alla ur huset utom oss och har erbjudit oss 4 års hyror för att säga upp kontraktet. Det har jag tackat nej till i 2 år men det är nu så jobbigt att bo här eftersom de gör allt för att jag och min fru ska vantrivas. Dessutom ska vi ha barn om 6 månader. Nu funderar jag på om jag ska ta deras erbjudande. Frågan är då om detta är skattepliktigt? Vore hemskt om jag ska betala skatt på att bli av med vår lght. Vi behöver hela beloppet plus bra mkt mer för att kunna lägga en handpenning på en annan lgh i uppsala, som har svår bostadsbrist. Om det är så att vi måste betala skatt, vad kallas den skatten för och vilken procentsats rör det sig om?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Enligt praxis gäller att ersättning för att avstå sin hyresrätt räknas som inkomst av kapital. Huvudregeln är att inkomst av kapital beskattas med 30%.

hoppas jag besvarat din fråga!

johan wahlundRådgivare