Fråga huruvida snatteri skett och om rimligheten av straffet

Hej jag har en fråga angående min svärmor. Hon var som vanligt och handlade på Coop forum förra veckan, hon handlar där varje vecka. Just denna gången så hade hon hittat ett par vantar som hon skulle köpa och lägger dom i en utav de påsar hon sedan ska packa i. men råkar glömma detta när hon betalar, varpå larmet tjuter och vakterna kommer. hon får redogöra för polisen vad som hänt, att det är ett rent misstag och inget annat. Hon har aldrig blivit straffad för något tidigare. men har nu fått hem domen som lyder 3500kr och en prick i 5 år. för ett par handskar som kostar ca200kr. Är detta verkligen rimligt för en tidigare helt ostraffad person, medan personer som om och om igen stjäl och deras fall blir nedlagt?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna begå ett brott måste man ha uppsåt, d.v.s. att man gör det med avsikt, eller att man är medveten om vad som sker. I detta fallet ser jag inte att uppsåt föreligger, varför jag ställer mig frågande till polisens agerande och till den fällande domen. Mitt råd är därför att ni bör överklaga domen, för att få till en ändring i hovrätten, då det verkar som att din svärmor inte alls hade uppsåt till det, utan bara lade vantarna i påsen av bekvämlighetsskäl.

Gällande rimlighetsbedömningen för straffet bör sägas att det rör sig om snatteri om produkten är värd under 1 000 kronor. Hur höga böterna blir beror dels på hur allvarligt rätten sett på brottet, dels på personens inkomst.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare