Byggnadstillbehör

Hej, Ska en väggmonterad etanol-/gasolkamin ingå vid köp av bostadsrätt? Tack på förhand!

Lawline svarar

2 kapitel 2 § Jordabalken
"Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel."

Kaminen är således ett byggnadsstillbehör och skall ingå vid köpet av bostadsrätten. Det som är avgörande är alltså om byggnaden blivit försedd med kaminen och om den ska stadigvarande användas i lägenheten.

John WidénRådgivare